تعاریف لغوی بسیاری برای اطلاعات ارائه میشود، در حالی که در هیچ یک از آنها، درک شهودی از معنای اطلاعات وجود ندارد. بنابراین معنای متنی اطلاعات را در علم اطلاعرسانی به کار برده میشود. معنای متنی نیز شناخت و تفسیر عمیق را سبب نمیشود. آنچه مسلم است آن است که اطلاعات پدیدهای بنیانی است، مانند انرژی یا جاذبه در فیزیک، حیات در بیولوژی، عدالت در حقوق. این مفاهیم محور اصلی این حوزهها هستند، و در مورد این مفاهیم تحقیق صورت میگیرد. مبنای این تحقیقات نیز مطالعهی رفتارها، نمودها و اثرات این مفاهیم بنیادین است.
تفکو ساراسویک:
اطلاعات چیزی است که مستقیماً متضمن پردازش و درک شناختی است. این امر از تعامل دو ساختار شناختی "ذهن" و "متن" (در معنای گسترده آن) ناشی میشود. اطلاعات چیزی است که وضعیت ذهن را تغییر میدهد یا روی آن تأثیر میگذارد.
تاگ ساتکلیف:
اطلاعات چیزی ناملموس است که به مفهوم سازی و درک موجود انسانی بستگی دارد. رکوردها در بر دارنده واژهها یا تصاویر (ملموس) مطلق هستند، اما تنها نسبت به کاربر دارای اطلاعات میباشند ... اطلاعات با تعامل میان متن و خواننده، میان رکورد و کاربر همراه است.
در معنای خاص اطلاعات، نشانهها یا پیامهایی است برای تصمیمگیریهایی است که متضمن فرآیند ذهنی اندک یا فاقد فرآیند ذهنی است.
اطلاعات متضمن پیامهایی است که به لحاظ شناختی پردازش میشود.
واژهنامه وبستر: علم اطلاعرسانی را علمی میداند که درباره گردآوری، ذخیره، و بازیابی مؤثر اطلاعات بحث میکند تعریف میکند.
متأسفانه بزرگترین خطری که علم اطلاعرسانی با آن مواجه است از دست دادن وجه کاربران و عوامل انسانی است. متأسفانه با تمرکز یا پیروی از نظامهای سیستممدار، نگرش کاربر مدار تحلیل رفته است.
بزرگترین توفیق برای علم اطلاعرسانی اتفاق میافتد که به گونهای موفقیت آمیز پژوهشها و کاربردهای سیستمی و کاربری را یکپارچه سازد. جامعه به چنین علم و حرفهای نیاز دارد.
بخش دوم: پیش نیازهای ارائه خدمات نوین اطلاع رسانی:
الف- مهارتهای فناوری اطلاعات
ده مهارت اساسی فناوری اطلاعات که کتابداران باید فرا گیرند عبارتند از:
1- سوار کردن رایانه شخصی
شناخت قطعات جانبی رایانه شخصی و تجهیزات جانبی آن و نحوه اتصال، و به طور کلی آگاهی از نحوهی پیکربندی یک رایانه.
2- استفاده از امکانات اساسی سیستم عامل:
توانایی نصب نرمافزارهای جدید، حذف نرمافزارهای ناخواسته، و بهرهگیری از کاربردهای گوناگون نرمافزارهای مختلف.
3- استفاده از یک واژه پرداز برای ایجاد یک سند متنی
توانایی انتخاب فونت، شمارهگذاری صفحات، تنظیم، و ویرایش اسناد.
4- استفاده از بسته های نموداری یا هنری برای ساختن تصویر، اسلاید، یا دیگر بازنمودهای بصری اندیشه
استفاده از نسل کنونی نرمافزارهای ارائه و نمایش و بستههای نموداری.
5- اتصال یک رایانه به شبکه
اتصال کابلهای اتصال به شبکه و به اشتراک گذاشتن فایلها در رایانههای تحت یک شبکه
6- استفاده از اینترنت برای یافتن اطلاعات و منابع
استفاده از مرورگرها و موتورهای کاوش مختلف، پایگاههای اطلاعاتی،
7- استفاده از رایانه برای برقراری ارتباط با دیگران