به
گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی،«حسین
شاکری»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی به مناسبت هفته کتاب و
کتابخوانی به گفت: نباید به بهانه کمبود اعتبارات از کنارجایگاه مهم
تحقیق، فعالیت های علمی و مطالعه گذشت بلکه باید با اطلاع رسانی، فرهنگ
سازی و تشویق مردم به گرایش به سمت کتابخانه ها،کتابخوانی را در بین اقشار
مختلف جامعه نهادینه کرد.
وی افزود:موضوع کتابخوانی بسیار اهمیت دارد و
یکی از مهم ترین معیارهای ارزیابی جوامع پیشرفته و سطح علمی افراد در هر
کشور، میزان مطالعه افراد در آن کشور قلمداد می شود.
مدیر کل فرهنگ و
ارشاد اسلامی استان مرکزی اظهار کرد: در جامعه ای که تکیه بر ارزش های
دینی و اسلامی دارد، دانایی و افزایش دانستنی ها از اولویت اصلی در برنامه
های فرهنپی است.
این مقام مسئول با یادآوری
این مطلب که لحظات و فرصت ها به سرعت می گذردو آنچه که مهم است استفاده
خوب و مثبت از فرصت ها است ادامه داد: مطالعه زندگی افراد بزرگ و کسانی که
خدمت گرانبها به جامعه داشتند سبب ایجادبصیرت و افکار متعالی در اذهان می
شود.
وی به شناخت و مطالعه زندگینامه و وصایای شهدای سر افراز ایران
اسلامی اشاره کرد و گفت: این مطالعات به ما کمک می کند که خود و جامعه را
بهتربشناسیم، دنیای اطراف را بشناسیم و انسان های آگاهی باشیم که در ساختن
افق های پیش رو در آینده در ایران اسلامی، دچار مشکل نشویم.
شاکری در
ادامه سخنانش به برپایی بیستمین نمایشگاه بینالمللی مطبوعات وخبرگزاریها
اشاره کرد و افزود: این نمایشگاه فرصتی برای ارائه توانمندی های خبری
رسانه ها است که می توان در آن با تعامل سازنده و مطلوب ظرفیت رسانه ای در
سطح کشور ارتقا یابد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی عنوان
افزود: نمایشگاه اصولا محل تلاقی اندیشهها،فکرها،ایدهها و تفکرات به شمار
میرود زیرا دراینجا تکامل حاصل و ایرادها برطرف میشود.
این مقام
مسئول در ادامه برگزاری جلسات نقد وبررسی،فعالیت های نمایشگاهی،حمایت از
کتابخانه ها،مراسم تقدیر از خادمان نشر مکتوب وبرگزاری نخستین جشنواره
روستاهای دوستدار کتاب،برگزاری نمایشگاه کتاب در مدارس،تقدیر از نویسندگان
(دبیر ودانش آموز)در سطح مدارس استان،برگزاری جشن کتاب در سطح مدارس
استان،برگزاری کارگاه آموزشی فناوری نوین در عرصه کتاب،راه اندازی کتابخانه
دیجیتالی ،برگزاری جلسات نقد وبررسی،برگزاری مسابقه کتابخوانی ویژه
دانشجویان،تجهیزکتابخانه های خوابگاه های دانشجویی مرکز،عضویت رایگان ،
برگزاری جلسات نقد وبررسی 3 عنوان کتاب،هماهنگی در نواختن زنگ مطالعه در
سطح استان،برپایی چادر در محلات شهر با هدف جمع آوری کتب اهدایی مردم،اطلاع
رسانی در ستاد هفته کتاب،مصاحبه با ناشرین ومؤلفین استانی،نمایشگاه
کتاب،در اختیار قرار دادن تعدادی سازه های تبلیغاتی به مولفین وناشران
استانی،برگزاری همایش پیاده روی با محوریت موضوع کتاب در 30 آبان
سالجاری،افتتاح کتابخانه،تقدیر از خادمین کتابخانه های بخش صنعت،تقدیر از
مدیران بخش صنعت که اهتمام به افتتاح کتابخانه در بخش صنعت را را از جمله
برنامه های این هفته در استان عنوان کرد.
24 تا 30 آبانماه به عنوان هفته کتاب و کتابخوانی معرفی شده است.
شهرستان تفرش واقع در استان مرکزی در 221 کیلومتری جنوب غربی تهران در مختصات جغرافیایی 34 درجه و 41 دقیقه عرض شمالی و 50 درجه طول شرقی واقع است .این شهرستان در داخل حوضه آبریز رودخانه آبکمر به ارتفاع 1900 متر از سطح دریا آزاد واقع است و از طریق رشته کوه مرکزیایران از سمت شرق،جنوب و غرب محصور بوده و با شیب تندی به دره پرآب قره چای ختم می شود.مساحتاین شهرستان 2784 کیلومتر مربع است.
شهرستان مصفای تفرش از شمال به شهرستان ساوه ، از شرق به شهرستان قم ، از جنوب به شهرستانهای آشتیان و اراک و از سمت غرب به شهرستان اراک محدود می شود.مرکز آن شهر تفرش می باشد و دارای دو شهر به نامهای تفرش و فرمهین ، دو بخش، شش دهستان،141 آبادی دارای سکنه و137 آبادی خالی از سکنه است. وجود ارتفاعات در اطراف تفرش،زمستانهای آن را سرد و طولانی و تابستانهای آن را معتدل کرده است. باران سالانه دراین شهرستان حدود 250 میلیمتر است.
بر اساس نتایج بدست آمده از سرشماریهای عمومی نفوس و مسکن طی سالهای 1375 و 1385اینطور می توان استنباط کرد کهاین شهرستان در اکثر نقاط خود،اعم از شهری و روستایی، دارای رشد جمعیت نزولی بوده و برخی از ساکنیناین شهرستان به دیگر نقاط همچون اراک،ساوه،تهران و قم مهاجرت نموده اند.
کهن ترین کتاب جغرافیایی که نام تفرش درآن دیده می شود«البلدان یعقوبی» است که نویسنده نام تفرش را در تالیف خود طبرس «tabres» آورده است.
در ارتباط با جغرافیایی تاریخی تفرش و چگونگی تحول تاریخی شهر و منطقه ،از قولاین فقیه می توان چنین استنباط کرد که اولا آبادیهای جلگه تفرش در سدههای نخستین هجری قمری از متعلقات همدان بوده و دیگراینکه مردم بومی آن پیرو مذهب زرتشت بوده اند.
در فرهنگ نظام ، که به سال 1346-1358 ه.ق به طبع رسیده در برابر کمله تفرش نوشته شده:« نام بلوکی است از نواحی قمایران».نکتهای که از تعریف صاحب فرهنگ نظام برداشت می شوداین است که در تاریخ طبع اثر مذکور،تفرش از بلوکات قم بوده و هنوز در جرگه توابع عراق (اراک کنونی) در نیامده است.
درباره وجه تسمیه تفرش بدین نام مردم عامی معتقدند که تفرش در اصل «گبرشgabres» بوده واین توجیه شاید بدین سبب باشد که در سدههای قبل و حتی صدر اسلام گبرها یا زرتشتیان دراین جلگه و نقاط مجاور آن سکونت داشته اند.
میرزا زین العابدین شیرازی در باب وجه تسمیه تفرش می نویسد:«مولانا میر محمد صادقی تفرشی در تاریخ منظوم خود اشاره نمود که تفرش را آرش کمانگیر که در زمان منوچهر یکی از پهلوانان نامی به شمار میآمده و قصد تیر انداختنش در مصالحه منوچهر و افراسیاب افسانه معروفی است،بنیاد نهاده و به اسم خودش موسوم نموده و به مرورایام،آرش،تفرش شده است (خمی تفرشی ،1361،83-84).
وجه تسمیهای که از تجزیه لغوی تفرش بدست میاید چنین است:«تف» در لغت به معنای گرم و گرما و پسوند «ش» و صور دیگر آن همچون ریش و زیر به معنای ریختن ،جریان، چشمه و رود است که روی هم رفته تفرش به معنای آب گرم است.
تفرش از قدیم به سبب درصد بالای با سوادان و اهل علم و دانش نسبت به سایر نواحیایران،به ویژه در دورههای صفویه و قاجاریه مورد توجه بوده است. میرزاهای تفرشی، آشتیانی ، فراهانی و گرکانی مهم ترین مشاغل دولتی را دراختیار داشتند . گفتنی است که مردم تفرش و مناطق همجوار آن (آشتیان و فراهان) از قدیم به خط خوش و سواد و علم شهره بودند و از اهل دفتر و دیوان به شمار میآمده اند. دانشمندان و بزرگان بسیاری ازاین خطه برخاسته اند که اغلب آنها در خارج از موطن خویش نشو و نما کرده و به شهرت رسیده اند و برخی وابسته شهر و دیاری دیگر شناخته شده اند. از جمله شیخ تبرس( طبرس) است که امروزه کمتر کسی از تفرش بودن او آگاه است . حکیم نظامی نیز که به گنجوی شهرت یافته ازاین جمله است.
از دیگر دانشمندان و بزرگاناین شهر می توان استاد عباس سحاب پدر جغرافیا و کارتوگرافیایران و پروفسور سید محمود حسابی را نام برد . ذکر نام دیگر نویسندگان ، شاعران و دانشمنداناین منطقه دراین مقال نمی گنجد.
بسیاری از مکانهای تاریخیاین شهرستان حکایت از قدمتاین شهرستان دارد از جمله : مسجد جامع شش ناو ( دارای آثار معماری اسلامی ،این بنا را مربوط به قرن ششم هجری می دانند یعنی اواسط دوره سلجوقی)، امامزاده محمد( ازآثار عصر صفویه ) ، بقعه ابوالعلی ( از بناهای سده هشتم هجری ) ، تکیه زاغزم ( تاسیس 1274 هجری قمری )،امامزاده بی بی متین و آب انباربلور ( از بناهای دوره قاجاریه ).
اگرچه روابط میان حکمرانان اشعری قم و مناطق اطراف و نزدیک آن ، مثل آشتیان و فراهان ، از اواخر سده اول هجری شروع شد ، اما پذیرش اسلام دراین منطقه تا حدود اواخر قرن سوم به طول انجامید ، چنانچه بنا بر نقلاین فقیه همدانی آتش آتشکده فراهان تا سال 282،که به استحکام قم فرو نشانده شد ،همچنان روشن بوده تطور کلی پذیرش مسلمانی دراین منطقه بیشتر در جریان تبادل فرهنگی صورت گرفت تا جنگ و خونریزی و در اواخر قرن سوم مردم تفرش به تدریج مسلمانی را پذیرا شدند و تفرش به یکی از پایگاههای پیروانایین شیعه و اهل باطن ( اسماعیلیان) و دیگر مخالفان خلافت بغداد درآمد.
کلیه نقاط در تفرش دارای خویشاوندی بصورت پدر تبار هستند ، بدین شکل که افراد به تبار پدری ، جد و طایفه یا فامیل خود شناخته می شوند . ازدواجها به هر دو شکل فامیلی و غیر فامیلی صورت می گیرد. در گذشته ازدواجها به لحاظ توجه بیشتر به خویشاوندی ، نسبی ( فامیلی ) بوده ولی در دهه اخیر،به جهت مسائل ژنتیک ، غیر فامیلی(سببی) ترجیح داده می شود. همچنین دراین شهرستان پدر سرپرست و مدیر خانواده است.
یکی از بهترین خصایص و ویژگیهای مردم تفرش ،عشق بسیار به اقوام و تلاش برای حفظ پایههای خانواده و خاندان بوده است.این علاقه و محبت همواره موجب شده است تا افراد فامیل ، حتی بعد از گذشت فصلها برای حفظ شیرازه خاندان و همبستگی قوم و خویش خود تلاش کنند.
در گذشته اختلافات به طریق کدخدا منشی ، توسط بزرگان محل ، حل و فصل می شد و علاوه برآن نظر ریش سفیدان در حل و فصل دعاوی از آن روزگار تا به امروز کار ساز است و امروزهاین مشکل حل اختلاف در نقاط روستایی هنوز هم پا بر جا است مگر در صورتی که بر اثر لجاجت طرفین دعوی ، اختلاف حل نشود و مسئله به پاسگاه و مراجع دولتی ارجاع داده شود. در دهههای اخیر شوراهای اسلامی در شهر و روستا در امر حل اختلاف فعالیت دارند.
یکی از گویشهای رایج در تفرش در اصطلاح " بوره بشو" burabaso»( بوروبشه) به معنای بیا و برو نامیده می شده است که طبق گفته یکی از محققین محلی، آقای عباس ملا اسماعیلی که خود از آموزگاران با سابقه شهر تفرش و علاقمند به تحقیق در زمینه فرهنگ است ، تا بیش از بیست سال پیش در محلهای از شهر تفرش به نام « مشهد» بدین گویش تکلم می کردند ، ولی اکنون تنها در روستای کهک که در فاصلهای نزدیک از شهر قرار گرفتهاین گویش متداول است . نام بوربشه مخفف عبارت « بوره بشیمان» است که معنای بیا بریم دارد.
همچنین اظهار شده است که زبان روستای "کهک" گونهای از"تاتی" و به اصطلاح خودشان «بابا طاهری» یا کیکی kiyakiو به اصطلاح مردم تفرشی «بوره بشو» است در حوزه مرکزی تفرش کهک تنها روستایی است که مردم آن به زبان تاتی که به نظر نگارنده، لایه زیرین زبانیاین منطقه است، صحبت میکنند .(میرشکرایی ،1374)
امروزه اهالی شهر تفرش فارسی را با لهجه اصیل تکلم می کنند . درشهر فرمهین نیز همین زبان رایج است تنها مهاجرین روستایی ترک و خلج دراین شهر به زبان خود صحبت می کنند.
از آنجا که خاصیت فرهنگ «تغییر پذیری» است؛این پدیده در مورد فرهنگ شهرستان تفرش نیز اتفاق افتاده و عواملی چند دراین مسئله تاثیر گذار بوده اند. البته باید متذکر شد که فرهنگاین شهرستان تغییرات بسیار زیادی نکرده است ولی بهرحال عواملی چون انقلاب ، جنگ ، آموزش و وجود رسانههای مختلف موجبات تغییر دراین شهر را حتی اندک فراهم آورده اند. بطور مثال همانگونه که انقلاب در سایر نقاط کشور موجب تغییر فرهنگی شده دراین شهرستان نیز تاثیرات مثبت و منفی وقوع انقلاب را بر تغییرات فرهنگی می توان شاهد بود. انقلاب اسلامی تلاش کرد ارزشها هنجارها و فرهنگ معنوی اسلام اصیل خصوصا با ابعاد عرفانی و اخلاقی آن را بر جامعه حاکم کند و همین تلاش بود که تعارضهای فرهنگی را در بخشهای مختلف فرهنگ، در سازمانهای اجتماعی گوناگون و نزد اقشار مختلف مردم آشکار ساخت.
مورد دیگر از تعارض فرهنگی تعارض ارزشها، باورها و هنجارهای خانوادههای مذهبی با فرهنگ القایی صدا و سیما ، معلمان مدارس و آموزش و پرورش ،دانشگاهها و... می باشد که نوجوان و جوانان متعلق بهاین خانوادهها با آن روبرو است . باید توجه کنیم که صاحب فرهنگ مذهبی- سنتی قبل از انقلاب اسلامی با دور نگهداشتن فرزندان خود از عوامل فرهنگی غربگرا سعی بر حفظ الگوهای فرهنگی خود در نسلهای بعدی نمودند ولی با پیروزی انقلاب اسلامیاین احساس و همچنین تصمیم بر دور ماندن از کانالهای رسمی انتقال فرهنگ از بین رفت. البته در آغاز پیروزی انقلاب، فرهنگ اسلامی بر مردم غالب شد و همه تلاش کردند که هماهنگ با دستورهای دین اسلام عمل کنند ولی به تدریج تعارضات فرهنگیایجاد شد و آنچه مسلم است عوامل تغییرات فرهنگی در بستر زمان نقشهای خود راایفا می کنند.
در تفرش مراسم سنتی بسیاری وجود دارد که از جمله می توان به مراسم باران خواهی اشاره کرد که دراین مراسم، روستاهای اطراف شهر تفرش،هنگامی که میزان بارندگی از حد معمول سالیانه کمتر می شود ، مردم برای تقاضای باران جهت آبیاری باغها و مزارع ، اقدام به پختن آش نذری با وسایلی که اعضای محل هدیه کرده اند، می کنند. بعد از پخت آش مقداری از آن را به علامت ریزش باران از ناودان خانه پایین می ریزند و از خداوند تقاضای باران می کنند.
از دیگر مراسم موجود در تفرش در روز عاشورای حسینی مراسم نخل گردانی در محله فم تفرش می باشد. افراد مسن و پیش کسوتهای محله نخل را تزیین کرده و در مراسم عزاداری هر یک از اعضای طایفه ساکن محله زیر یکی از تیرهای نخل را می گیرند و در پیشاپیش هیئتهای سینه زنی و زنجیر زنی به حرکت در میایند. مردم نذورات خود را به کسی که از جلوی نخل حرکت می کند می دهند.در داخل اتاق نخل تعزیه خوانی می نشیند و نوحه سید الشهدا را می خواند.این مراسم نشان از فرهنگ قدیمی مردم دارد و اعتقاد قوی آنها را نسبت به دین اسلام و حضرت سید الشهدا می رساند.آنها دراین مراسم گرد هم میایند و با تجمع خود می خواهند مقابله خود با ظلم و ستم خونخوران و دشمنان دین اسلام را به نمایش بگذارند و هواخواهی خود را نسبت به ائمه اطهار نشان دهند.این مراسم موجب انسجام مردم،اعتماد آنها به یکدیگر و همبستگی بسیار آنها می شود و فرهنگ غنی آنها را توسعه می بخشد.
به گزارش مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،حسین نوشآبادی در ابتدای این نشست، گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در یک سال گذشته ارائه کرد و گفت: وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی نهاد اجرائی و دستگاه رسمی فرهنگی کشور است که بر اساس سیاستهای فرهنگی اعلام شده و اسناد بالادستی و قوانین موضوعه در حوزه هی تعریف شده قانونی ، انجام وظیفه می کند.
وی ادامه داد: از میان دهها دستگاه و نهاد فرهنگی دولتی و غیردولتی ، رسمی و غیر رسمی موجود در کشور که مستقیم یا غیرمستقیم در حوزه فرهنگ فعالیت می کنند ، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی شناخته شده ترین و رسمی ترین دستگاه فرهنگی و در عین حال پاسخگوترین نهادی است که همواره زیر ذره بین نقد قرار داشته است. سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در راس سیاست های بالادستی ، سیاستهای ابلاغی و دیدگاهها و نظرات رهبری معظم انقلاب است که خطوط قرمز را برای دستگاه فرهنگی کشور ترسیم کرده است افزود: وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی خود را ملزم ، مقید و پایبند به اجرای این سیاست ها در بخش های تحت نظارت می داند.
وی تاکید کرد: بخش دیگر این سیاست ها ، الهام یافته از سیاستهای فرهنگی سند چشم انداز و بخش دیگر برخاسته از قانون برنامه توسعه فرهنگی اجتماعی است که متناسب باسند افق 1404 تدوین و تصویب شده است .
نوش آبادی همچنین تصریح کرد: در این رهگذر سیاست های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است که مصوبات آن به منزله قانون تلقی می شود.
وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله دستگاههای اجرائی نظام است که اهداف و وظایف و اختیاراتش در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و حرکت در مسیر تحقق این اهداف کاملا روشن و شفاف است.
به گفته وی بر اساس قانون، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ، مسئول اجرای سیاستهای رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه فرهنگ عمومی است.
بنا بر سخنان نوش آبادی ، اعتلای آگاهی های عمومی ، رواج فرهنگ و هنر اسلامی ، استقلال فرهنگی و رشد فضائل اخلاقی و گسترش مناسبات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف از جمله اهدافی است که وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی خود را موظف به پیگیری و تحقق آنها می داند.
وی تاکید کرد: نهادی با این گستره ملی و بین المللی و با این نقش حساس و خطیر ، نیازمند روشنگری ، شفاف سازی و اطلاع رسانی کامل ، جامع و به موقع است تا ضمن بیان فعالیتها و اقدامات گسترده و متنوع خود ، پاسخگوی ابهامات و القائات ایجاد شده و فضا سازی های رسانه ای باشد .
معاون پارلمانی وزارت ارشاد ادامه داد: با توجه به وظایف قانونی خود که مکلف به بهره مندی از همه ظرفیت ها و امکانات رسانه ای برای تبیین سیاست ها ، ماموریت ها و وظایف و برنامه های خود می باشد ، تصمیم دارد از ظرفیت سخنگوئی در تبیین مواضع و سیاست ها و برنامه های خود استفاده کند و از توانمندی مطبوعات و رسانه ها بویژه رسانه ملی که نقش بی بدیل و موثر در فرهنگ سازی و حفظ و ارتقای فرهنگ عمومی و ساماندهی افکار عمومی جامعه دارد ، در راستای تحقق اهداف و وظایف قانونی و اجرای بهینه سیایت های فرهنگی نظام ، گام های بلندتر و موفق تر بردارد.
وی با تاکید بر ضرورت تعامل مثبت ، سازنده و مداوم با رسانه های مختلف افزود: با برگزاری نشست های منظم و پیوسته ، از نظرات و پیشنهادات اصحاب قلم و اصحاب رسانه بهره مند می شویم و از سوی دیگر پاسخگوی سئوالات و ابهامات احتمالی آنها خواهیم بود.
نوش آبادی افزود: این وزارتخانه با وجود محدودیت های منابع مالی و اعتباری با اتخاذ سیاست انضباط مالی و جلوگیری از ریخت و پاش ها و هزینه های غیرضروری و اعتقاد به جهت گیری درست اقتصاد مقاومتی ، از اتلاف سرمایه های مادی خود جلوگیری کرده و منابع خود را به سمت اجرای برنامه های اصلی و ماموریت های واقعی و وظایف قانونی خود سوق داده و به تعمیق برنامه های کیفی و حرکت به سوی تمرکز زدائی و توسعه برنامه های استانی و توجه به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته ، نموده است .
وی سفرهای مداوم استانی وزیر و معاونین وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به استانها و شهرها و روستاهای متعدد در مدت یکسال و اندی که متجاوز از پنجاه سفر استانی می باشد را حاکی از توجه دستگاه فرهنگی به توسعه فرهنگی موزون و توزیع عادلانه امکانات فرهنگی و هنری در کشور دانست.
سخنگوی وزارت فرهنگ تاکید کرد: وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با اعتقاد به ضرورت تعامل با مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم تاکنون بیش از دویست ملاقات انفرادی و حضوری شخص جناب آقای جنتی و معاونینش با نمایندگان مجلس داشته اند که یکصد و سی مورد آن توسط آقای وزیر انجام شده است که اگر نشست های استانی و فراکسیونی را به آن اضافه کنیم این رقم به 250 نفر می رسد که حاکی از اهتمام مسئولین وزارت ارشاد در ایجاد رابطه سازنده و تعامل مثبت با مجلس شورای اسلامی دارد.
وی افزود: در این رابطه 36 بار شخص وزیر و معاونینش در کمیسیونهای تخصصی و نظارتی برای ارائه گزارش و پاسخ به سئوالات حضور یافته اند. و اجابت دعوت کمیسیونهای مربوطه از ابتدای دولت یازدهم تاکنون به بیش از هفت هزار نامه و درخواست نمایندگان محترم رسیدگی و پاسخ داده شد و به یکصد و هفده تذکر کتبی و 31 تذکر شفاهی پاسخ داده شده و 57 سئوال از وزیر ارشاد رسیدگی و بعضا پاسخ داده شده است .
نوش آبادی در خصوص حوزه حقوقی نیز به هزار و صد استعلام حقوقی از نهادها و مراکز مختلف پاسخ داده شده اشاره کرد و ادامه داد:از تعداد دو هزار و نهصد درخواست ثبت آثار رسیده به 1600 مورد پاسخ و گواهی ثبت آثار شده است و 40 پرونده مهم حقوقی و کیفری مختومه و یکصد و هفتاد پرونده دیگر رسیدگی شده یکصد قرارداد حقوقی اصلاح و تنظیم و 122 لایحه دفاعیه تهیه شده است .
وی در تشریح عملکرد وزارت ارشاد در حوزه فرهنگی نیز گفت: تنها در شش ماهه اول سال 93 سه هزار عنوان کتاب با پانصد هزار جلد به قیمت تقریبی هفتاد و سه میلیارد ریال توسط معاونت فرهنگی از ناشرات به منظور حمایت از آنان و ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در کشور خریداری و توزیع شده است . در نمایشگاه بزرگ بین المللی کتاب سال 92 بیش از یکصد و بیست هزا عنوان کتاب ، توسط 1400 ناشر شرکت داشتند که بیش از پانصد ناشر شرکت کننده از شهرستانها در این نمایشگاه حضور داشتند .
نوش آبادی در خصوص ممیزی کتاب نیز تصریح کرد:21 نفر از متخصصین و صاحب نظران که صلاحیت آنان توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تائید رسیده است بعنوان اعضای هیات نظارت بر نشر کتاب انتخاب شده اند که طبق قانون به وظیفه نظارت قبل از چاپ کتاب اشتغال دارند.
تاسیس حدود یکصد کانون فرهنگی هنری مصلی ، راه اندای 38 کانون دانشگاهی ، 1235 کانون فرهنگی هنری روستایی و عشایری ، راه اندازی 32 مرکز دیجیتال نیز از جمله فعالیتها و اقدامات این وزارتخانه در حوزه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد بود که نوش آبادی بر آن تاکید کرد.
وی با بیان اینکه از ابتدای دولت یازدهم تاکنون 122 فیلم موفق به دریافت پروانه ساخت و تولید شده اند و 98 فیلم پروانه اکران (نمایش) دریافت کرده اند و تعداد 10 فیلم در نوبت اکران قرار دارد ادامه داد:دیجیتالی کردن سالن های سینما و نمایش فیلم دو کشور اختصاص سینما کارت (بن فرهنگی ) جهت افزایش ظرفیت تماشاچی در سینماها ،برگزاری باشکوه فیلم فجر (جشنواره بین المللی ) و انتخاب فیلم های فاخری همچون چ و شیار 123 و رستاخیز از دیگر اقدامات این حوزه است .
نوش ابادی ، با بیان اینکه سیاست بازسازی اعتماد و صنوف مختلف هنری و واگذاری بخشی از امور اجرائی به اصناف تعقیب شده است ادامه داد: تلاش برای تمرکز زدائی ، گسترش فعالیت هنرمندان در حوزه های موسیقی ، تئاتر و هنرهای تجسمی در سراسر کشور ، حمایت از بخش خصوصی در حوزه هنر ، ارتباط با رایزنان فرهنگی ، مشارکت دادن هنرمندان ایرانی در رویدادهای فرهنگی و هنری عرصه های بین المللی تامین بودجه برای احیای ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی از اقدامات مهم معاونت هنری محسوب می شود.
وی برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر فجر ، موسیقی فجر ، هنرهای تجسمی فجر را از دیگر فعالیتهای برجسته این حوزه قلمداد کرد.
وی به صدور مجوز انتشار 8 روزنامه و 104 هفته نامه و دو هفته نامه 279 ماهنامه و دو ماهنامه – 532 منصفانه و دو فصل نامه ، 231 پایگاه اطلاع رسانی و سه خبرگزاری و تشکیل 35 جلسه هیات نظارت نیز اشاره و آن را عملکرد این وزارتخانه در بخش مطبوعات برشمرد.
به گفته وی برگزاری نمایشگاه بزرگ قرآن – برپائی 75 محفل انس با قرآن کریم، 120 نشست تخصصی قرآنی در محیط های علمی ، دانشگاهی و فرهنگی،برگزاری مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم با حضور رئیس جمهور،برگزاری همایش دختران عفیف،برگزاری جشنواره فیلم های قرآنی،برگزاری همایش کاتبان وحی،کمک به یکصد موسسه قرآنی فعال در جهت ارائه محصولات قرآنی،جمع آوری بیش از پانزده هزار قرآن مستعمل و اهدای سیزده هزار جلد قرآن به بازدید کنندگان از جمله فعالیتهای حوزه قرآن و عترت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است .
معاون پارلمانی وزارت ارشاد افزود: پرداخت کمک هزینه مستمر ماهیانه به هنرمندان پیشکسوت،پرداخت وام های قرض الحسنه و بلاعوض،پرداخت کمک هزینه ودیعه مسکن،برگزاری مراسم های مختلف برای تکریم و تعزیز هنرمندان پیشکسوت،عیادت از هنرمندان بستری در بیمارستان،برگزاری جشن های تولد ماهانه برای هنرمندان پیشکسوت،تولید فیلم های مستند از زندگی پیشکسوتان هنرمندان،کمک هزینه پزشکی ، دندانپزشکی و درمانی هنرمندان از جمله فعالیتهای موسسه هنرمندان پیشکسوت می باشد.
بخش بعدی این نشست با طرح پرشس از سوی خبرنگاران و ارائه پاسخ آنها از سوی نوشآبادی
ادامه یافت:
نوشآبادی در پاسخ پرسش خبرنگاران درباره فیلم "عصبانی نیستم" گفت: مجوز تولید و ساخت این فیلم در دولت قبل صادر شده است؛ اما فیلم فعلا از سوی وزارت فرهنگ توقیف شده است که البته این امر همیشگی نیست و اگر ملاحظات و نظرات مورد نیاز لحاظ شود ممکن است شرایط تغییر کند و تصمیم دیگری گرفته شود.
سخنگوی وزارت فرهنگ در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درخصوص فعالیت ارکستر سمفونیک و سفر معاون هنری به آمریکا اظهار داشت: موضوع فعالیت ارکستر سمفونیک همانطور که رئیسجمهوری تاکید کرده در حال پیگیری است و پس از تامین منابع و بودجه لازم، این کار حتما انجام میشود.
وی در خصوص سفر معاون هنری به آمریکا نیز گفت: اسن سفر دولتی و رسمی نبوده و از سوی بخش خصوصی و NGOهای فرهنگی هنری خاور میانهای سازماندهی شده بود و در این زمینه مخالفتهای جدی هم از سوی دولتهای آمریکا و اسرائیل با حضور ایران به عمل آمده بود.
معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ درباره لایحه مالکیت معنوی افزود: این لایحه در دولت نهایی و مصوب شده و برای تبدیل شدن به قانون به مجلس ارسال شده است که امیدواریم مجلس نیز امسال با تصویب قانون نظام جامع مالکیت معنوی، هدیه اهالی فرهنگ و هنر را به آنها عرضه کند.
نوشآبادی درباره کاهش تصدیگری در حوزه فرهنگ گفت: سیاست انتقال قسمتهای قابلواگذاری به بخش خصوصی آغاز شده است و وزارت فرهنگ بر آن است که تصدیگری در اینگونه بخشها را کاهش دهد و خود بیشتر به بحثهای نظارتی و هدایتی بپردازد.
سخنگوی وزارت فرهنگ درباره کتاب "زوال کلنل" پاسخ داد: تاکنون مجوزی برای این کتاب صادر نشده است و انجام این کار منوط به آن است که اصلاحات مد نظر در آن صورت پذیرد، چرا که ما با شخص کار نداریم و برای ما محتوا مهم است که مطابق قانون باشد.
معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزیر فرهنگ درباره شایعات مربوط به استیضاح وزیر در مجلس، بیان داشت: اراده ،زمینه و بستری در مجلس برای استیضاح ایشان وجود ندارد و ما با مجلس تعامل خوبی داریم .
وی درباره برنامههای هفته کتاب گفت: هفته کتاب امسال با یک رویکرد جدیدتر و نگاه عمیقتر دنبال میشود و برای این کار درصدد هستیم با بهرهگیری از ظرفیتهای استانها و شهرستانها، نمایشگاهها و فروشگاههای کتاب در شهرستانها دایر کنیم، کتابخانههای روستایی تاسیس کنیم و روستاهای برتر در زمینه کتابخوانی را معرفی نماییم.
نوشآبادی درباره جلوگیری از اکران هشت فیلم سینمایی افزود: تعدادی از این فیلمها از جمله "خیابانهای آرام"، "گزارش یک جشن" و "پاداش " اصلا متقاضی اکران نبودهاند، فیلم "خانه پدری" پروانه نمایش ندارد، "آشغالهای دوست داشتنی" نیاز به اصلاحات دارد و فیلم "غصهها" نیز در دوره قبل پروانه عرضه ویدئویی داشته و در دوره کنونی هم درخواست نسخه سینمایی کرده؛ اما درخواست اکرانی نداشته است.
وی در پایان اظهار داشت: انتخاب سخنگو برای وزارت فرهنگ به معنای حذف پاسخگویی دیگر معاونتها نیست و بنای ما بر این نیست که برنامههای حوزههای تخصصی را بر عهده بگیریم بلکه کار ما تبیین سیاستها و مواضع وزارتخانه است.