عید
همیشه دارای حال و هوای خاصی است و بازار مسافرت ها نیز در این مدت بسیار
داغ می شود و مسافران به دنبال بازدید از آثار باستانی هستند اما همیشه
کمبود زمان مشکل اصلی گردشگران است. کافی است بدانیم در طول راه تا رسیدن
به مقصد چه مکان های گردشگری و دیدنی در راه ما قرار دارد تا بتوانیم
مدیریت بهتری برای زمان داشته باشیم.
به گزارش گروه خواندنی های مشرق، در طول هر سفر از شهرهای مختلف رد می شویم
و گاهی اوقات بدون توجه به آثار باستانی از این شهرها عبور می کنیم. در
اینجا سعی داریم تا شما را با آثار باستانی برخی از راه های شلوغ در طول
عید آشنا کنیم.
استان های غربی ایران از جمله نقاطی از کشور هستند
که گرشگران کمتری را به خود جذب می کنند و شاید دلیل عمده این امر نبود یک
سیستم اطلاع رسانی درست باشد. از میان این استان ها می توان به کردستان،
کرمانشاه، ایلام و غیره اشاره کرد.
در این بین مسیر تهران تا
کرمانشاه از سمت همدان می تواند بسیار زیبا و جذاب باشد برای افرادی که قصد
سفر به نقاط غربی کشور را دارند.
ساوهشهرستان
ساوه تا تهران ۱۴۰ کیلومتر فاصله دارد و آب و هوای آن معتدل مایل
به گرم است. ساوه یکی ازشهرها و مناطق باستانی بازمانده دوران
ساسانی است. ساوه در روزگار پارتیان با نام «سواکینه» یکی از منازل
مهم میانراهی و در سده هفتم قبل از میلاد یکی از دژها و منازل
سرزمین ماد به شمار میرفته است. ورود حضرت معصومه (س) به ساوه،
نخستین رویدادی است که در تاریخ اوایل دوران اسلامی این شهر ذکر
شدهاست. ناحیه و شهر ساوه در روزگار دیالمه و سلجوقیان پیوسته مقر
زمستانی سلاطین دیلمی و سلجوقی وسپاهیان آنان بوده است.
امامزاده سلطان سید اسحاقاین
بنا در چند صد متری مسجد جامع ساوه قرار دارد و شامل صحن و ایوان
بقعه است. بنای بقعه، برج گونهای از آثار قرن هفتم ه.ق است که
در سدههای بعد، واحدهایی به آن افزوده شدهاست.
کاشیها
هشت گوش فیروزهای، خشتی سه سانتی متری فیروزه فام و کتیبه موجود
از زیباییهای خاص این بقعهاست. متن کتیبه کاشی کاری به خط
برجسته ثلث شامل سوره مبارکه جمعه است که بر روی آن تاریخ ۶۷۶
ه. قخوانده میشود.
مسجد قرمزین
مسجد که به مسجد قرمز نیز معروف است، در ضلع شمالی میدان قدیمی
ساوه، قرار دارد. نام قرمز از تزئینات و کتیبههای قرمز رنگ مسجد اخذ
شده است. ساختمان مسجد مشتمل برگنبد ساده آجری، یک گلدسته، سه
رواق و چند ایوان است و از آثار دوره سلجوقی به شمار میآید. این
مسجدمحرابی زیبا و با ارزش دارد که با چند کتیبه گچبری و با نقاشی
مقرنس گچی مزین شده است
کاروانسرای عبدالغفار خان باغ شیخدر
فاصله حدود 8 کیلومتری ضلع شرقی شهر ساوه و اتوبان ساوه قم در روستای باغ
شیخ، کاروانسرای عبدالغفار خان قرار دارد. این کاروانسرا در سال 1200 هجری
قمری به صورت مربع شکل در ابعاذ حدود 50×50 متر ساخته شده است.
دروازه
ورودی کاروانسرا در ضلع شرقی بوده و در دو طرف دروازه 12 رواق ساخته شده
است. ایوان ورودی از طریق هشتی بزرگی به داخل حیاط کاروانسرا مرتبط بوده و
در بالای آن طبقه دومی ساخته شده که دارای بادگیر می باشد.
همدانشهرستان
همدان مرکز استان همدان است و در فاصله ۳۳۷ کیلومتری تهران واقع
شده و آب و هوای کوهستانی سردسیری دارد. زمستانهای پر برف و
تابستانهای کوتاه و ملایم دارد. بناهای شهر همدان را بهدیاآکو
پادشاه ماد (حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد) نسبت میدهند
آرامگاه اِستر و مُردخایاین
بنا که از سنگ و آجر ساخته شده، در مرکز شهر همدان قرار دارد. این
محل آرامگاه اِستر ملکه شوش و بانوی پادشاه ایران، خشایار شاه و
مردخای عموی آن ملکه است. این بنا نخستین باردر حدود ۱۱ قرن پیش
به دست کلیمیان و به یاد این دو شخصیت ساخته شده است. احتمالاً
این ساختمان درقرن هفتم هجری بر روی ساختمانی قدیمیتر بنا شده
است
شیر سنگیاین
مجسمه در پارک و میدان سنگ شیر واقع شده است. ظاهراً این مجسمه
در زمان اشکانیان ساخته شده است. در مورد زمان ساخت آن نظرات
گوناگونی وجود دارد. از مادها تا پارتیان را سازنده آن میدانند، اما
این نظر بیشتر مطرح است که اسکندر مقدونی به یاد سردار بزرگ خود
هفاسیتون، دستور ساخت آنرا داده است. این مجسمه مورد احترام مردم
است
دوزخ درهاین
دره از درههای صخرهای و ریزشی است و به امامزاده کوه منتهی
میشود. آبشار این دره،حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد و بسیار معروف است.
وجود بیشهزار و رودخانه در عمق درههای سلسله جبال الوند زیباییهای
گردشگاهی این دره را دو چندان کرده است.
آبشار گنجنامه آبشار
گنجنامه مهمترین آبشار استان همدان است که در نزدیکی شهر همدان و
در انتهای تفرجگاه دره عباس آباد قرار دارد. آب این آبشار از
ارتفاعی حدود ۱۲ متر سرازیر میشود وبه نام آب عباس آبادجریان
مییابد. آبدهی متوسط آن ۲۰۰ لیتر در ثانیه است که از دره زیبای
عباس آباد و گنج نامه میگذرد. این آبشار در کنار کتیبههای باستانی
گنجنامه و در مسیر صعود به ارتفاعات کوه الوند واقع شده است.
کنگاورشهرستان
کنگاور در فاصله ۶۱۶ کیلومتری تهران واقع شده و آب و هوای معتدل
کوهستانی دارد. کنگاوربه دلیل همجواری با معبد باستانی آناهیتا، از
شهرهای تاریخی ایران به شمار میآید. این شهر تا زمان ساسانیان آباد
بود، ولی پس از غلبه عربها بر ایران ویران شد و اکنون آثار معبد
آناهیتا بر روی تپههای آن باقی مانده است.
معبد آناهیتادر
کنگاور، بر بلندی یک صفه سنگی، بقایای بنای عظیمی هنوز خود نمایی
میکند. ناماین بنای پیش از اسلام از «آناهیتا» ایزد و فرشته
نگاهبان آب - فراوانی و برکت - برگرفته شده است. قدمت بنا رابرخی
به دوران اشکانیان میرسانند. بر روی بقایای بنای پارتی، آثاری از
این دوره و نیز آثاری از بناهایدورههای اولیه اسلامی دیده میشود.
طبق کاوشهای علمی معماری معبد آناهیتا از هنر هخامنشی
مایهگرفتهاست.
بیستونکتیبه های بیستوناوّلین
تحقیقات علمی درباره نقوش و کتیبههای بیستون در سال 1835 میلادی
توسطهنری راولینسون افسر جوان انگلیسی به انجام رسید و پس از آن
دانشمندان بسیاری هر یک به کشف گوشهای ازاین گنجینه تاریخی نایل
آمدند. متن این کتیبه که در سال 522 پیش از میلاد به دستور وی بر
دل کوه حجاریشدهبه شرح جنگهای 5/2 ساله داریوش و مبارزات او
برای رسیدن به سلطنت را تشریح میکند.
سنگهایی با خطوط پهلویدر
سرتاسر بیستون و اراضی اطراف آن، هر جا که بنا و یا چند سنگتراشیده
شده دیده میشود، یک یا چند علامت و یا خط مربوط به دوره ساسانی
را بر آنها میتوان دید. مانند427 علامت حجاری شده بر روی سنگهای
به کار رفته در کاروانسرای صفوی بیستون، پل صفوی بر رویدینور آب،
پل خسروی بر روی گاماسیاب، بنای کاروانسرای کهن بیستون و سنگهای
پراکندهای که در نقاطمختلف بیستون دیده میشود. این علایم به
صورت علایم خانوادگی است و یا به صورت اسم افراد یا کارگاهیاست
که این سنگها را تراش دادهاند
